Sunday 11 May 2014

Drożdżowe paluchy z makiem

Uwielbiam jedzenie różnej maści, ale nie ma dla mnie chyba większego zadowolenia niż robienie i jedzenie wypieków drożdżowych. Jest coś takiego w drożdżach, ze mam po prostu do nich duży szacunek. Z podstawowych składników takich jak mąka, drożdże i mleko/woda wychodzą najpyszniejsze i najprostsze przepisy. 


Niby przepisy na wypieki drożdżowe nie różnią się znacznie, ale mała zmiana czy dodatek i tworzymy zupełnie coś nowego. Dlatego tak kocham pracować z drożdżami. Ich różnorodność wydaję się nigdy nie ustawać, a ja zawsze jestem zdumiona, ile to pyszności można z nich wyczarować.
Chęć na paluchy naszła mnie ostatnio w piekarni, gdy stałam w kolejce po chleb. Lubię wypieki, które są delikatne i mało słodkie. Mały dodatek miodu w przepisie wystarczy, przez co można jeszcze trochę je polukrować, tak żeby rzeczywiście paluchy były tradycyjne :) Mówiłam to już wcześniej, ale uwielbiam drożdże, a ten przepis świetnie pozwala wykorzystać ich możliwości.
Składniki:

  •  500 g mąki
  • 2 łyżki miękkiego masła 
  • 1 łyżeczka soli 
  • 3 łyżki maku 
  • 1 opakowanie suchych drożdży (7 g) lub 20 g świeżych drożdży
  • 4 łyżki miodu 
  •  150 ml mleka 
  • 125 ml wody 
  • 1 jajko + łyżka mleka (do posmarowania)  
Do naczynia przesiać mąkę, dodać masło i wyrobić, aż całość będzie przypominała kruszonkę. Dodać sól i drożdże. Mleko z wodą i miodem podgrzać i ciepłe wlać do pozostałych składników. Wyrobić miękkie, elastyczne ciasto. Przykryć, i odstawić w ciepłe miejsce do podwojenia objętości (około 1 godz.). Z wyrośniętego ciasta formować wałeczki, ułożyć na blasze i pozostawić na 15 minut aż lekko podrosną. Posmarować z wierzchu jajkiem wymieszanym z mlekiem i posypać po wierzchu makiem. Piec w piekarniku nagrzanym do 200 stopni C około 15 minut, aż ładnie się zarumienią.

***Paluchy polałam lukrem przygotowanym z cukru pudru i odrobiny przegotowanej wody (wszystko wymieszać i polać jeszcze ciepłe paluchy). Robiłam na oko, jak zawsze. Im więcej cukru pudru, tym lukier gęstszy i "lepiej trzyma się" wypieków***

xoxo,
Agnieszka

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...