Thursday 27 February 2014

Pączki

Jest jeszcze dosyć wcześniej, więc każdy zdąży sobie pączki zrobić. Albo kupić. Ja wybrałam to pierwsze i specjalnie o 6 wstałam, żeby ciasto drożdżowe na pączki zarobić :P

Przepis pochodzi ze strony Moje Wypieki.


Moje pączki zrobiłam w trzech wersjach: bez nadzienia, z marmoladą owocową i kremem czekoladowym (ganache).


Składniki na około 20 - 25 sztuk:
  • 600 g mąki pszennej + kilka łyżek do podsypywania
  • 3 małe jajka
  • 100 g masła, roztopionego
  • 70 g cukru z prawdziwą wanilią
  • pół łyżeczki soli
  • 2 łyżki rumu
  • 250 ml letniego mleka
  • 20 g świeżych drożdży lub 10 g drożdży suchych
  • olej, do smażenia
  • konfitura lub krem budyniowy, do nadziewania
Mąkę pszenną przesiać, wymieszać z suchymi drożdżami (ze świeżymi najpierw zrobić rozczyn*). Dodać pozostałe składniki i wyrobić, pod koniec dodając rozpuszczony tłuszcz. Wyrabiać kilka minut, aż ciasto będzie gładkie i miękkie (starając się nie dosypywać mąki, mimo iż ciasto będzie się lekko kleić; polecam wyrabiać mikserem z hakiem do ciasta drożdżowego lub w maszynie do pieczenia chleba). Wyrobione ciasto uformować w kulę, włożyć do oprószonej mąką miski, przykryć i odstawić w ciepłe miejsce do podwojenia objętości (około 1,5 h).
Po tym czasie ciasto wyjąć na oprószony mąką blat. Rozwałkować na grubość około 1 - 1,3 cm i szklanką o średnicy  6,5  - 7 cm wykrawać pączki. Odkładać je na blaszkę oprószoną mąką do podwojenia objętości (powinny być bardzo dobrze napuszone, ale nie przerośnięte). Można również formować z ciasta kulki, które od razu nadziewamy dżemem (ja zawsze nadziewam już po usmażeniu).
Po wyrośnieciu smażyć pączki w oleju rozgrzanym do temperatury 175ºC, po kilka minut z każdej strony. Temperatura oleju nie powinna być zbyt wysoka, ponieważ pączki szybko zbrązowieją od zewnątrz, a w środku będą surowe.

Po usmażeniu odkładać na bibułkę do odsączenia. Nadziewać konfiturą lub kremem, jeśli nie zrobiło się tego wcześniej. Ja swoje paczki nadziewałam po smażeniu.

Jeszcze ciepłe lukrować lub pudrować.

Lukier:
  • 1 szklanka cukru pudru
  • 3 łyżki gorącej wody
Cukier puder utrzeć z wodą do gładkości. Gęstość lukru regulować przez dodatek wody lub cukru.

*Rozczyn: W małej miseczce rozkruszamy drożdże i posypujemy częścią cukru z przepisu. Dolewamy odrobinę letniego mleka z przepisu. Mieszamy do rozpuszczenia drożdży. Dodajemy odrobinę mąki z przepisu. Mieszamy, aby nie było grudek. Przykrywamy ściereczką i zostawiamy w ciepłym miejscu do wyrośnięcia na ok. 20 - 30 minut.

xoxo,
Agnieszka

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...